Kwaliteiten en interesses verkennen

Kwaliteiten ontdekken doe je niet op papier. Het is door dingen te doen, te experimenteren, dat je ontdekt waar je goed in bent en plezier aan beleeft. Om de kwaliteiten van je leerlingen te verkennen, moet je ook over de klasmuren heen durven kijken. Weet jij waar je leerlingen thuis of in hun vrije tijd mee bezig zijn? Er zijn meer kwaliteiten dan schoolse kennis en vaardigheden. Bied je leerlingen nieuwe ervaringen aan, vergroot hun leefwereld en laat hen kennismaken met nog onbekende werelden. De quickscan kan je gebruiken om te kijken of jullie school een breed aanbod voorziet. In onze toolbox vind je heel wat oefeningen rond kwaliteiten.

Hanteer een brede benadering van kwaliteiten. Ga ervan uit dat elke leerling wel ergens in uitblinkt. Sommige scholen kiezen voor een talentenmodel om hun hele werking aan op te hangen, zoals de meervoudige intelligenties van Gardner of de talentenarchipel. Maar ook zonder deze modellen kan je breed inzetten op kwaliteiten en interesses van leerlingen, zoals met projectwerking en atelierwerking.

Via projectwerking worden kwaliteiten van leerlingen aangesproken die tijdens de gewone lessen misschien minder aan bod komen. Er ligt meer nadruk op vaardigheden en op samenwerken, informatie opzoeken en originele presentatievormen uitproberen. Dit geeft je leerlingen de kans om te schitteren vanuit hun eigen kwaliteiten. Lees het inspirerend verhaal van een school die projectwerking organiseert.

Ook een atelierwerking biedt mogelijkheden. Geef de leerlingen de kans om twee à drie keer per jaar klasoverstijgend deel te nemen aan workshops of ateliers die specifieke interesses en vaardigheden aan bod laten komen. De mogelijkheden zijn haast oneindig: dans, koken, graffiti, elektriciteit, houtbewerking, circus, bouwen … Voor deze ateliers kan je secundaire scholen of externe organisaties aanspreken. Zo breng je de wereld binnen in je klas. Lees het inspirerend verhaal van een atelierwerking op school.

De leefwereld van leerlingen verbreden kan ook door hen kennis te laten maken met de vele beroepen die mensen uitoefenen. Niet vanuit de insteek ‘als je dit beroep wilt doen, moet je die studierichting kiezen’, wel om te laten zien hoe mensen hún kwaliteiten en interesses zoal kunnen inzetten (en er hun boterham mee verdienen). Laat de leerlingen hun ouders of familieleden interviewen over hun beroep, of stuur hen op pad. Lees het inspirerend verhaal van een school die een beroepenwandeling organiseert.

Bezoek eventueel het Beroepenhuis. Daar krijgen leerlingen een beter zicht op hun eigen talenten en ontdekken een waaier aan beroepen. Vooral de technische en praktisch uitvoerende beroepen staan in de kijker. Zo worden de tieners geholpen bij een bewuste en positieve studie- of beroepskeuze. Op hun website verzamelt het Beroepenhuis lesmaterialen over talenten, beroepen en studiekeuze. En het Beroepenhuis heeft meer dan 10 jaar ervaring met bedrijfsbezoeken voor jongeren. Een concrete handleiding vind je hier. Het Beroepenhuis staat open voor trajecten op maat met scholen. Zo hebben ze ruime ervaring met de organisatie van pop-ups, doedagen, bedrijvenrallys, workshops op locatie, begeleiding van jongeren op beurzen, gastlessen op school of voor lerarenteams, arbeidsmarkteducatie, ... Contacteer info@beroepenhuis.be om samen een traject uit te werken.

 terug