Leerlingen informeren over het secundair onderwijs

Informatie geven over het secundair onderwijs is een belangrijk onderdeel van een studie- en schoolkeuzeproces. De grootste uitdaging ligt in het correct informeren en bestaande percepties te doorbreken. Leerlingen horen in hun omgeving praten over ASO, BSO, KSO en TSO, maar ze weten dikwijls niet wat deze studievormen inhouden. Wel hebben ze vaak, net als hun ouders, een uitgesproken mening over wat het beste is. Probeer zicht te krijgen op wat je leerlingen weten, welke overtuigingen ze hebben (bijv.: ‘techniek is iets voor wie graag met zijn/haar handen werkt’, ‘TSO is voor wie geen 70% behaalde’). Dit is een goed vertrekpunt om hen op onderzoek uit te sturen: kloppen die percepties wel? Hoe zit het precies in elkaar? Reik hen heldere en correcte informatie aan over de structuur van het secundair onderwijs. Hecht evenveel belang aan de verschillende studierichtingen, licht ze toe vanuit hun eigenheid en sterktes.

Herhaling kan geen kwaad. Een eenmalige voorstelling is niet voldoende. Leg de structuur van het secundair op verschillende manieren en momenten uit. Gebruik een infografiek, een PowerPoint of deze videoscribe. Organiseer een infomoment voor ouders en leerlingen samen, nodig oud-leerlingen uit om te komen vertellen, ga op schoolbezoek ... Toets achteraf ook wat er vooral is blijven hangen bij je leerlingen. Of lees het inspirerend verhaal van deze school, waar leerlingen een week lang intensief worden ondergedompeld in de wereld van het secundair. 

Schakel ook CLB-medewerkers in, zij hebben een goed zicht op het onderwijslandschap. Varieer in wie de uitleg geeft: jij, de zorgco, het CLB ... Ieder hanteert zijn eigen aanpak en mogelijk blijft een bepaalde uitleg bij sommige leerlingen beter hangen. Let er op dat je alle studierichtingen positief en gelijkwaardig benadert. Je kunt ook leerkrachten uit het secundair in je klas uitnodigen: een workshop rond houtbewerking, chemie, Latijn ... Zo maak je kennis met hun manier van werken en kunnen jij en je leerlingen gericht vragen stellen.

Voor leerlingen staat een bezoek aan een secundaire school [KG6] bovenaan de lijst om met het secundair kennis te maken. Ze zijn erg nieuwsgiering naar die onbekende wereld. Een schoolbezoek biedt hen de kans om echt te ervaren hoe het eraan toegaat in het secundair. Eens over de speelplaats lopen, de sfeer in de gangen opsnuiven, met leerlingen praten, een paar lessen bijwonen ... voor je leerlingen zijn het belangrijke indrukken om hun studie- en schoolkeuze concreet vorm te geven. Tracht verschillende scholen te bezoeken met verschillende studierichtingen. Laat je leerlingen kennismaken met zowel het aanbod van de A- als de B-stroom. Speel in op wat de ontdekkingstocht naar hun kwaliteiten en interesses oplevert en koppel daar specifieke schoolbezoeken aan (bijv. in deelgroepjes). Lees het inspirerend verhaal van deze school. Kortom, haal alles uit een schoolbezoek wat er in zit en bereid dit grondig voor op basis van vragen, noden en kwaliteiten van je leerlingen. Dit stappenplan helpt je een schoolbezoek optimaal te organiseren. Probeer je leerlingen zo actief mogelijk te betrekken, bijvoorbeeld met dit filmpje en deze checklist. Geef hen ook de kans om (na) te praten over hun indrukken en verwachtingen. Hiertoe vind je enkele oefeningen in de toolbox