Oefening Klasportfolio

Wat doen wij in de klas?!

Een klasportfolio of logboek is een boek waarin de leerlingen bijhouden welke activiteiten ze gedaan hebben in en buiten de klas. Bijvoorbeeld: uitstappen, op de speelplaats, bosklassen, vrijetijdsactiviteiten … In dit boek noteren ze hoe ze dit ervaren hebben. Zo wordt het een verzamelboek met alle avonturen van de klas.

Leerlingen krijgen zicht op de eigen interesses.

Leerlingen brengen eigen sterktes en werkpunten in kaart.

Leerlingen worden betrokken in het leerproces.

Leerlingen leren reflecteren over de eigen kwaliteiten/competenties.

Materiaal

  • Klasportfolio of boek
  • Foto’s

Stap voor stap

Stap 1

Hou samen met de leerlingen van je klas een klasportfolio bij. Elke week is er een leerling (of een groepje leerlingen) verantwoordelijk voor het klasportfolio. De leerling schrijft, tekent, kleeft foto’s, … over wat er die week allemaal is gebeurd op school en buiten de school. De leerlingen geven zo om de beurt aan wat ze leuk of minder leuk vonden, waar ze goed of minder goed in waren, wat ze graag nog verder willen verkennen, …

Stap 2

Ouders, leerkrachten en leerlingen kunnen het klaslogboek steeds inkijken en rustig nalezen. De leerlingen mogen het klasportfolio ook mee naar huis nemen als zij aan de beurt zijn om input aan te leveren. Zet interactie op over het klasportfolio: met jou, met andere leerlingen en ouders. Wat vinden leerlingen leuk of minder leuk? Sluit dit mooi aan bij hun kwaliteiten? Welke kwaliteiten zien de klasgenoten en de ouders? Zo kunnen ontwikkeling en evoluties van talenten en voorkeuren besproken worden. Je kan dit als leerkracht bijvoorbeeld doen tijdens een kindcontact.

Stap 3

Wil je graag iets origineler? Maak het klasportfolio zichtbaar in de gang op een wandframe. Aan de hand van foto’s, opdrachten, kunstwerkjes, … op de wandframe wordt aan medeleerlingen, leerkrachten én ouders getoond waar de leerlingen de laatste tijd mee bezig waren. Ideaal tijdens het wachten bij een oudercontact! Betrek ook hier leerlingen bij het bijhouden van de klasportfolio. Elke week is er een andere leerling (of een groepje leerlingen) verantwoordelijk voor de input van het klasportfolio. Input aanleveren kan bijvoorbeeld door te werken met een 'fotograaf van de week'.

Stap 4

Het kan leuk zijn voor de leerlingen om het klasportfolio te linken aan bijvoorbeeld de talentenarchipel of de meervoudige intelligenties. De leerlingen situeren dan de actviteiten binnen de eilanden of intelligenties. Zelf kunnen ze ook aangeven op welk eiland ze het liefst vertoeven of tot welke intelligenties ze zich het meest aangetrokken voelen. Zo krijg je in het klasportfolio een mooi overzicht van de kwaliteiten die in je klas aanwezig zijn.

Volgende stap

Ben je heel wat te weten gekomen over de interesses en kwaliteiten van je leerlingen? Denk dan eens na over hoe je die interesses en kwaliteiten verder kan benutten en versterken in je klaspraktijk en in je evaluatie zodat alle talenten van alle leerlingen aan bod kunnen komen.

Zie het klasportfolio niet als een éénmalig iets. Als je als school graag wil inzetten op reflectie en alle kwaliteiten van je leerlingen dient dit ingebed te zijn in de hele schoolwerking en in de visie van de school. Door regelmatig ook reflectie en creatieve opdrachten in de klas te doen over kwaliteiten/talenten kan dit een rode draad vormen doorheen de hele lagere school.